Het kopen van een huis is een grote taak, maar wel één met een heel fijn resultaat. Je hebt een nieuw huis, een eigen plek om helemaal in te richten en waar je je thuis gaat voelen. Toch zijn er een aantal zaken die je goed moet regelen, voordat je in je nieuwe huis kunt trekken. Noodzakelijke dingen zoals verzekeringen, je energieaanbieder en andere zaken. Als je deze zaken hebt afgerond, kan de pret pas echt beginnen in je nieuwe woning.

Verzekeringen

In Nederland kun je je vrijwel tegen alles verzekeren, maar sommige verzekeringen zijn verplicht als je een huis gaat kopen. Denk bijvoorbeeld aan een overlijdensrisicoverzekering, die verplicht is wanneer je een hypotheek afsluit bij de bank. Hiermee ben je verzekerd dat je hypotheek gewoon betaald kan worden in het geval van overlijden. Je hypotheekadviseur kan je hier verder over adviseren. Ook moet je gaan kijken naar een opstalverzekering. Deze verzekering is niet wettelijk verplicht, maar is een eis van de geldverstrekker. Een huis is namelijk het onderpand van een hypotheek. Mocht het huis afbranden, dan is het onderpand weg. Dat wordt gedekt met een opstalverzekering.

Energieaanbieder

Een huis kan niet zonder energie. Hierdoor kun je de lampen laten branden en de verwarming aanzetten. In Nederland kun je kiezen uit verschillende energieleveranciers, die bij jou in huis de stroom en gas leveren. Online kun je gemakkelijk verschillende aanbieders met elkaar vergelijken op onder andere tarief en duurzaamheid. Er zijn verschillende energieleveranciers die een welkomstbonus bieden. Ook worden vaak kado’s weggegeven aan nieuwe klanten, waardoor energie met kado voor jou ook erg interessant kan zijn. Het is aan te raden om dit al in gang te zetten voordat je in je nieuwe woning trekt.

Inschrijven bij de gemeente

Als je verhuist naar een andere gemeente, dan ben je verplicht om je aan te melden bij die gemeente. Daarin geef je aan waar je gaat wonen, en wie er eventueel nog meer op dit adres gaat wonen. Dat kan bijvoorbeeld je partner en/of je kinderen zijn. Ook als je verhuist, maar wel binnen dezelfde gemeente blijft wonen, dien je dat bij de gemeente aan te geven. Om dit te kunnen aantonen bij de gemeente heb je een geldig identiteitsbewijs nodig, en een kopie van de huur- of koopovereenkomst. De meeste gemeenten hanteren een termijn van vier weken voor de verhuizing tot vier weken na de verhuizing om deze wijzigingen door te geven.

Na deze zaken kan de pret echt beginnen, en kun je starten met het inrichten van je nieuwe huis. Als je vooraf even goed aandacht besteed aan bovenstaande zaken, heb je er vervolgens geen omkijken meer naar. Veel woonplezier gewenst!

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.