Heerlijk dat je bedacht hebt om van jou huis je droomhuis te maken. Maar er komt meer bij kijken dat je had gedacht, he? Waar moet je beginnen, hoe maak je een planning en op welke kosten moet je rekenen? Samenwerken met de juiste personen is in een dergelijk proces heel belangrijk.

Architect

Vaak heb je een goede tekening nodig om een concept te vertalen in een daadwerkelijk bouwproject. Dat doet de architect en technisch tekenaar. Een aannemer en zijn hulptroepen hebben immers een goede instructie nodig van wat zij moeten bouwen. Belangrijk hierbij is dat je er vanuit kan gaan dat je voor een besluitvorming en conceptvorming met een architect best wat tijd mag uittrekken. Het kost tijd om elkaar te begrijpen en van gedachten te wisselen. Kies dus iemand bij wie je je helemaal vrij voelt om je wensen door te geven.

Onderdelen

Naast de vorm en basis, moet je over veel details een besluit nemen. Maak hiervoor een planning en een plan. Het zal je verbazen hoeveel keuzes je zult gaan moeten maken. Van lichtknop tot plint, vloer tot soort stuc, je moet er allemaal een mening over hebben. Omdat de keuze echt heel ruim is kan je jezelf ook beter de tijd gunnen om iets uit te zoeken naar jouw smaak. En let wel: je moet er waarschijnlijk ook jaren mee kunnen leven. Er zijn vele binnenhuisarchitecten die je hierin kunnen ondersteunen. Deze mensen hebben doorgeleerd om de mooiste combinaties te maken zodat het gehele interieur mooi op elkaar aansluit.

Aannemer

De aannemer komt in beeld als de tekeningen van de architect klaar zijn, en je voldoende keuzes hebt gemaakt voor de basis van je verbouwing. De aannemer moet deze bouwtekening en wensen namelijk gaan realiseren. Het project moet gecoördineerd worden, dit doet de aannemer in hoofdlijnen. Hij doet de planning, maar neemt ook de geschikte vaklui aan. Denk hierbij aan metselaars, schilders, loodgieters of bijvoorbeeld dakdekkers. De aannemer vormt het aanspreekpunt voor jou, maar dus ook de schakel tussen jou en derde partijen.

Risico verminderen en kosten besparen met de BIM methode

Communicatie is dus essentieel bij een verbouwing. Een goed selectiecriterium is dan ook om te kijken of de aannemer gebruikt maakt van BIM. Nu hoor ik je denken ‘BIM? Wat is dat?’. BIM staat voor Building Information Modelling. Het houdt in het kort in: het beheer en informatie uitwisseling van alle bouwinformatie tijdens de gehele levenscyclus van een gebouw of object door het gebruik van digitale modellen. Van eerste ontwerp tot uitvoering, onderhoud en bijvoorbeeld sloop. Je kunt je voorstellen dat projecten waarbij gebruik gemaakt wordt van BIM uitloop en onverwachtse kosten bespaard blijven. Wanneer het bouwproject is afgerond en succesvol is overgedragen zit het werk van de aannemer er op. Hoe eerder de aannemer klaar is, hoe meer dat jou scheelt in de kosten! Een aannemer die werkt met BIM verdient dus een streepje achter zijn naam.

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.