Wanneer je eindelijk een nieuwe woning hebt gevonden kun je vaak niet wachten om er te gaan wonen. Verhuizen kan echter behoorlijk spannend en stressvol zijn. Voor een vlekkeloze verhuizing is het belangrijk om alles goed te organiseren. TPC Logistics uit Utrecht geeft tips in dit artikel die je helpen stressvrij te verhuizen.

Tip 1: Een goede planning is het halve werk

Voordat je gaat verhuizen is het belangrijk om een overzichtelijke planning te maken. Wanneer wil je verhuizen? Wanneer komen de schilders, de klusjesmannen en andere specialisten? Wanneer krijg je de sleutel van je nieuwe woning en wanneer moet de sleutel van je oude woning worden ingeleverd?

Zorg er voor dat je planning overzichtelijk en gedetailleerd is. Neem alle belangrijke data op in je planning. Voor nog meer overzicht kun je de planning tekenen op een kalender. Op deze manier kun je onhandige situaties voorkomen, zoals het brengen van de dozen op het moment dat de schilder met de trap bezig is.

Tip 2: Maak een checklist

Maak voordat je gaat verhuizen een lijst met alle dingen die je moet regelen. Denk hierbij aan het opzeggen van de huur van je oude woning en het aanvragen van internet op je nieuwe adres. Denk ook aan het bestellen van verpakkingsmateriaal en verhuisdozen om je spullen veilig over te brengen.

Wanneer je een duidelijke checklist hebt gemaakt weet je zeker dat je niets vergeet. Het is dan wel van belang dat je de checklist regelmatig bijwerkt. Schrijf nieuwe punten gelijk op en vink alles wat je geregeld hebt af. Het is ook handig om de datum dat je iets geregeld hebt op te schrijven. Het aanvragen van een internetabonnement kan bijvoorbeeld 4 week duren. Wanneer je hebt opgeschreven op welke datum je dit hebt geregeld, weet je ook wanneer je kunt verwachten dat het internet werkt.

Tip 3: Het juiste moment om in te pakken

Het is enorm verleidelijk om snel te beginnen met inpakken. Op zich is dat geen enkel probleem, maar het is niet zo gezellig om twee maanden tussen de verhuisdozen te zitten. Pak daarom alleen de spullen in die je echt niet meer gaat gebruiken, zoals winterkleding in de zomer of bakspullen die je alleen met de kerstdagen tevoorschijn haalt.

Als je een verhuizer inschakelt maakt die een schatting van hoeveel dozen je nodig bent om alles te verhuizen. Vraag ook gelijk of je verhuisdekens en verpakkingsmateriaal kunt krijgen om al je servies en meubels te beschermen. Met het juiste verpakkingsmateriaal zijn je al je spullen tijdens het transport beschermd tegen beschadigen.

Tip 4: Dingen die je beter zelf kunt verhuizen

Tijdens een verhuizing is het belangrijk om een aantal zaken zelf te verhuizen, zodat je ten alle tijd weet waar ze zijn. Denk hierbij aan je laptop, mobiele telefoons, opladers en belangrijke administratie. Doe alles in een doos en bewaar deze in je eigen auto. Zorg er ook voor dat je het huurcontract of je hypotheek bij de hand houdt. Het zou erg vervelend zijn als je deze documenten kwijt raakt bij een verhuizing.

Tip 5: Sla je spullen op in een opslagruimte

Soms is het helaas nodig om een tijdelijke woning te betrekken. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe woning nog niet af is of wanneer je oude woning al is verkocht voordat je zelf een andere woning hebt gevonden. Vaak zijn tijdelijke woningen volledig gemeubileerd. Dat is handig, want dan hoef je niet twee keer alles in- en uit te pakken. Voor je eigen spullen kun je dan een opslagruimte huren. Hier staan al je spullen veilig tot je je nieuwe woning kunt betrekken.

 

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.