Zo slaap je goed en sta je uitgerust op

Iedereen wil ’s avonds lekker in slaap vallen, ’s nachts doorslapen en ’s morgens uitgerust opstaan. Helaas lukt dat niet altijd en lig je tot diep in de nacht te woelen waardoor je de volgende dag loopt te slaapwandelen. Ook als je in het weekend dan een keer de kans krijgt om wat langer uit te slapen word je met hoofdpijn en watten in hoofd wakker. Je haalt de slaap die je mist niet echt in op je vrije dagen. Maar hoe creëer je nou de juiste rustgevende omstandigheden om altijd lekker in te slapen? Je zou denken dat een goed bed, een gezonde levensstijl en verduisterende rolgordijnen genoeg zouden moeten zijn, toch? Helaas is het niet zo simpel, maar er zijn wel een paar slaapverwekkende tips die je toe kunt passen. In dit artikel nemen we een paar onder de loep. Begin met een goed bed
Het ideale bed is voor iedereen iets anders. De een wil een hard matras, een ander een zacht matras. De een zweert bij een boxspring, een ander ligt lekkerder op een lattenbodem. Het loont dus de moeite om alle tijd te nemen als je een nieuw bed gaat kopen. Een matras moet passen bij jou als persoon. Je lichaamsbouw, lengte, gewicht, slaaphouding en mate van transpiratie zijn factoren om rekening mee te houden. Laat je dus goed informeren en kijk of je een tijdje kunt ‘proefliggen’ op een matras. 

Werk aan je slaaphygiëne 

Om beter in slaap te vallen is het een goed idee om in de avond al te beginnen met je slaaphygiëne waardoor je lichaam en geest al langzamerhand in een relaxte staat komt. Het felle licht van schermen verstoort de rust in je hoofd. Leg dus een paar uur voor je gaat slapen je tablet en mobiele telefoon weg, klap je laptop dicht en zet de televisie uit. Ga ook niet laat op de avond nog zwaar sporten want daardoor pompt je lichaam adrenaline rond. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een warme douche ook geen goed idee voor het slapen gaan. Het verhoogt je temperatuur en hartslag waardoor je minder snel tot rust komt. Zorg dat de slaapkamer koel en comfortabel aanvoelt met een temperatuur van zo’n 18 graden. Lees in bed nog even een paar bladzijden uit een boek en draai de wekker om zodat de wegtikkende tijd geen obsessie wordt.


Verduisterende rolgordijnen

Zorg dat het echt, echt donker is in de slaapkamer. Ook als is het buiten donker is heb je nog altijd straatverlichting en het maanlicht die je slaap verstoren. Verduisterende rolgordijnen bieden de oplossing en zorgen er ook voor dat ochtendlicht je niet meteen wakker maakt als je een keer uit kunt slapen. Rolgordijnen zijn er in veel verschillende kleuren dus ze passen altijd bij de rest van je slaapkamer. Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.